Hoax, paradox alebo len nezmyselné hospodárenie. .. .? ??

8. apríla 2022, lamaja, Nezaradené

Počas deväťdesiatych rokov sa rozdelilo Československo, pretože nás trápil ,,pražský,, centralizmus! To sa nám síce splnilo ale naplniť  túžbu po nezávislosti  sa nijako nepodarilo. A čo sa týka centralizmu, ten sa zdvojnásobil. Jeden je v Bruseli a druhý v Bratislave. Ťažko povedať , ktorý je horší…Ale asi ten Bratislavský, pretože je  náš Slovenský…Hoci by malo byť bratislavské centrum bližšie k nám občanom, žiaľ ako nás každodenné dianie na Slovensku uisťuje, páni v hlavnom meste sú nielen dobre zabarigádovaní na teplých miestach ale sú aj poriadne krátkozrakí…Pretože vo svojej krátkozrakosti sa ďalej ako na hranice západného a trochu aj severného Slovenska dostanú len veľmi zriedka. Keď vezmem do úvahy, koľko toho vedia o Bruseli,o Ukrajine, o Rusoch je zarážajúce ako málo! vedia o Južnom Slovensku!

Je smutné, ako ,,pánom teoretikom,, stačí dať hlavy dokopy a hneď vedia ako ušetriť na pracovných silách, ako ,,zrýchliť,, cestu do Košíc na našich starých rýchlikoch o celých 16 minút, aké rentabilné je zrušiť asi 16 koľajovú stanicu s vybaveným depom. Aké šetrné je zbaviť sa priestrannej staničnej budovy, kde len pred nedávnom vymenili plastové okná a dvere, vybudovali parkovisko na bicykle aj na autá, zrekonštruoval sa vestibul a okolie stanice, sociálne zariadenie, pokladne či sklad pracovných pomôcok. A teraz v rámci šetrenia sa vlaková premávka a koordinácia cestujúcich má podľa múdrych a zodpovedných hláv  presunúť na malú staničku s jednou koľajou, cestujúcim bude ponúknutá schátraná a zdevastovaná budova, kde nie je úplne nič!

Za roky, ktoré som pracovala na železnici, som pochopila jednu vec! A to, že železnice sú čosi ako štát v štáte…Rozdelenie nákladnej a osobnej dopravy znamenalo len možnosť vytvorenia nových lukratívnych miest, riadiacich centier a sekretariátov, dobre platených manažérov.Jeden múdry muž, ku ktorému sme chodili na pravidelné preškoľovanie povedal na konto upadajúcej železničnej štruktúry: ,,pokiaľ sa manažéri a odborári budú voziť na bavorákoch, tak vlaky nebudú pribúdať ale ubúdať..!!“Jeho slová sa potvrdili, pretože hoci nám sľubovali elektrifikáciu trate Zvolen_ Fiľakovo_ Plešivec_Košice, hneď po rozdelení nákladnej a osobnej dopravy naraz osobná začala byť stratová. A tak múdri páni v Bratislave dali hlavy dokopy a  porušili vlaky…Z Fiľakova jazdili motorové vlaky až do Maďarska, kde mnohí pracovali, chodili za turistikou a opačne…Motorové jednotky boli často plné, chodili sme nimi do práce aj z práce..No múdre hlavy si povedali, že bude lepšie ak bude vláčik chodiť o dve hodiny skôr. Nedalo sa s ním chodiť do práce, na návrat z výletov alebo z práce bolo pol štvtrtej popoludní predsa len skoro..a tak vláčik zostával prázdny..No a múdri páni v Bratislave si popľuli spokojne do dlaní a celú prepravu Fiľakovo-Šomoška čo je dedinka v Maďarsku zrušili! Stanice spustli a veľká staničná budova v Radzovciach namiesto toho aby bola podstúpená obci na byty, je dnes dávno zruinovaná a na jej mieste si občania bez povinností urobili smetisko…Tomu sa hovorí hospodárenie…

Všetky okolité krajiny zveľaďujú železničnú dopravu akurát na Slovensku v istom čase bol pridelený,,mandát,, kamionovej doprave, a aj tam kde ostala vlaková doprava, často zlyhávala nádväznosť spojov a ľudia museli využívať autá..Jasné,automobilky treba podporiť, ale potom nehovorme o kultúre cestovania a ochrane životného prostredia..Navštívila som pohraničné mestečko v západných Čechách, susediacim s Nemeckom. Vlaky tam spájajú obidve krajiny pravidelne každú polhodinu! A to aj počas víkendu a sviatkov! Na Slovensku sa počas soboty a nedele vlakom dostaneme len málokde…

Prečo niekto , kto ani netuší, kde a aké spádové oblasti sú, môže robiť takéto nelogické rozhodnutia?? Kedy si páni v Bratislave zmenili službu národu a občanom za službu zisku?? Nerozumiem hodnotovému rebríčku v našej krajine! Jedna vec je výrobná sféra, druhá vec je služba obyvateľstvu. Zakonzervovaní páni v Bratislave nemôžu predsa ignorovať skutočnosť, že na svojich postoch sú preto, aby zabezpečili občanom kultúru cestovania a jej pravidelnosť v celej krajine! Nie len niekde! Všade žijú ľudia a platia dane! Tak isto ako v zdravotníctve! tiež je to služba obyvateľstvu, nie poisťovniam ! Nemocnice nie sú výrobnými sférami a aby fungovali mal by sa o to starať štát! Ono médiá často nejaké sťažnosti od občanov okomentujú akože je všetko v poriadku, nič sa nedeje, sťažnosť je neoprávnená…ale pravda je taká, že nás sa nikto nepýta, čo potrebujeme, čo nám chýba…a ak sa aj dostaneme do Bratislavy so žiadosťou o nejakú nápravu, múdre hlavy už dávno majú všetko na papieri a nepotrebujú naše stanovisko! Len sme si zvykli na jedno, cúvať! Pretože ak vláda nie je tu preto, aby dohliadala na splnené potreby občanov na ktoré máme plné právo, či sa to niekomu práve hodí alebo nie, a plynulý chod krajiny, tak je tu vláda na nič! Ak je niekto minister dopravy, zodpovedá za kvalitnú dopravu na celom území Slovenska! Nestačí hodiť do médií, ako je Slovensko na tom super, treba sa prísť aj pozrieť! Jedna vec je hodiť do reklamy jeden lepší vlak niekde na severe Slovenska a  druhá voziť sa Z Prešova do Košíc v preplnemom prastarom zapáchajúcom vlaku… Dobrý hospodár nezničí to čo je prospešné a fungujúce ale naopak, snaží sa to zveľadiť ku prospechu všetkých! Na Slovensku sme už zničili toľko dobrého, zatvorili mnoho podnikov, pripravili kopu ľudí o prácu a prečo?? Preto, že si niekto zmyslel, že na nás nezáleží..Záleží len na momentálnom zisku, kým je ten ktorý samozvaný odborník pri koryte!! Lebo len taký môže povedať, že celá tá šaráda vo Fiľakove zrýchli o 16 minút cestu do Košíc, lebo skutočný odborník by vedel, že len medzi Fiľakovom a Pršou je pre nekvalitu trati nariadená pomalá cesta už osem rokov! A na trati Bratislava-Zvolen- Košice je takých pomalých ciest niekoľko…Je to hanba a výsmech , nie logika, nie hospodárenie, nie šetrenie…Stanica je súčasť mesta, nepostavili ju páni v Bratislave aby dnes o nej rozhodovali“! .Bola postavená pre cestujúcich, pre mesto,  jej prázdne priestory sa dajú využiť na byty daňových poplatníkov a zamestnancov. Hospodársky rozvoj krajiny sa predsa nezískava znehodnocovaním toho čo už máme ale využitím a zdokonalením toho čo už máme!

A ešte na záver! Vo Fiľakove podobná šaráda už prebehla! Vybudovala sa nová poliklinika! Fiľakovo má širokú spádovú oblasť a najbližšie mesto Lučenec je vzdialený asi 25 kilometrov! Tak sme sa všetci tešili! Takmer všetky ambulancie boli pod jednou strechou, už chýbal len rentgen, ktorý mali čoskoro z bývalej polikliniky presťahovať! No! A nejaký teoretik z Bratislavy prišiel na to, že pre chorých blúdenie a cestovanie za ambulanciami a vyšetrním je oveľa zdravšie a novú polikliniku zatvoril! Teraz beháme desiatky kilometrov za ošetrním alebo po roztrúsených ambulanciách po celom meste! A nová poliklinika! Spustla, zarástla stromami a je hrozným mementom nelogického správania a hospodárenia a ignorancie potrieb obyvateľstva….A ,,história,, sa opakuje…