Alebo skôr ,,háčisko“! V tom slávne-neslávnom 89 roku a krátko po ňom sme očakávali najrôznejšie zmeny k lepšiemu. Vtedy sme verili, že pracovať znamená mať sa lepšie,viac zarábať a potom aj viac cestovať a slobodnejšie a plnohodnotnejšie budovať svoju životnú úroveň. No ako sa ukázalo na Slovensku žije dva druhy ľudí: Jedni čo sa mýlia a druhí čo vedia mýliť tých prvých..Znie to možno krkolomne ale je to akosi tak..
Pracovala som na železnici niekoľko rokov. Nie na vysokom poste s ešte vyššou triedou ale v doprave povedzme ako radový zamestnanec. Vo vyspelých krajinách má železnica v nákladnej či osobnej doprave podstatný význam. Okrem toho že chráni životné prostredie je úctyhodná pre hromadnú prepravu nákladu alebo cestujúcich. Pre cestujúcich je známa svojou kultúrnosťou, náveznosťou, rýchlosťou prepravy z bodu A do bodu B..
No v našej krajine akoby sa zastavil čas! A prijoritou po revolúcii bolo rozpredať čo bolo dobré, napríklad ako rušne nákladnej dopravy,pod rúškom tvrdení, že náklady na hromadnú prepravu sú veľké, odobriť a dať zelenú kamiónovej doprave.Železnice ako dopravný pilier krajiny naraz strácali na hodnote. Vlakové grafikony sa začali stavať tak, aby boli pre väčšiu časť cestujúcich nevýhodné. Ak ste prišli do prestupnej stanice tak rýchlik alebo osobný vlak pokračujúci do cieľovej stanice bol vypravený pár minút skôr ako príchod vlaku.To sa týkalo aj súladu vlakovej a autobusovej dopravy. Aj dnes hoci vlaky s okolitých dedín sú porušené autobus do miesta vlakovej stanice príde buď po odchode vlaku alebo dve minúty pred jeho odchodom, čo znamená, že nemáte šancu prejsť za ten čas viac ako kilometrovú vzdialenosť a zakúpiť si lístok.
Každé rozdelenie znamená vznik nových riaditeľských miest,nové sekcie plné úradníkov,manažérov,služobných áut, vysokých platov,nové a ďalšie kancelárie a priestory! To sa udialo aj na železniciach a tak manažéri, ktorí na šťastie nie sú platení od výkonu železníc, dopravy a spokojnosti cestujúcej a zákazníckej verejnosti mohli celkom pokojne v rámci šetrenia na vlastné výdavky, pristúpiť k prepúšťaniu zamestnancov podieľajúcich sa priamo na doprave. Najskôr sa začali rušiť vlaky. Počas prázdnin sa počítali cestujúci a vraj pre nevyťaženosť sa rušili spoje z menších miest a dedín.Po prázdninách síce vlaky praskali vo švíkoch ale už bolo odklepnuté! Tam kde to nevyšlo počas prázdnin, motorové jednotky presunuli z času večerného, keď boli využívané záhradkármi, zamestnancami, turistami na čas poobedňajší, čo znamenalo, že do práce sme sa museli prepraviť buď o pár hodín skôr alebo autobusom. Vtedy už to počítanie cestujúcich vyšlo, lebo už takmer žiadni neboli a vlaky sa mohli celkom zrušiť! Potom prišli na rad zamestnanci a napokon stanice.-Ktoré, nechalo vedenie železníc radšej zdevastovať ako postúpiť obciam, napriek tomu, že pred časom postúpila zákazky firmám na opravu staníc a diep, na nové strechy, vybavenie, plastové okná! Sú to milióny spreneverených a zbytočne vyhodených peňazí ale ani dnes sa to nijako neodráža na konaní a odmenách vedenia železníc a vlády našej krajiny. Ako vždy je všetko v poriadku a v súlade so zákonom.
Dnes sa sporíme so súkromným prepravcom. Napriek tomu, že ho cestujúci využívali a pochvaľovali.Jasné, že zaviesť bezplatné cestovanie bol politický ťah.Ak už sme chceli súperiť so súkromným prepravcom, mali sme sa mu postaviť čestne! U nás je sprotežovaný len jeden smer dopravy a to Bratislava, Žilina Košice! Ale Bratislava, Zvolen, Košice, to je úbohosť sama. Môj učiteľ dopravy raz povedal: pokiaľ budú naši páni,manažéri, odborári či politici jazdiť len na bavorákoch, nikdy nespoznajú skutočné potreby a problémy cestujúcich, nekvalitu vlakov aj spojení! A mal pravdu! Keby tak urobili, museli by sa červenať pri komentároch cestujúcich v starých ,špinavých a neraz poriadne páchnucích rýchlikoch. Názor cestujúcich, že železnice smerom z Bratislavy na B. Bystricu, Zvolen Košice dávajú tie najhoršie vlakové súpravy nemôže zmeniť žiadne vyjadrenie politika, ktorý vyhlasuje, že odstránením súkromného prepravcu chráni kultúru cestovania! Často cestujem do Žiliny. Vo Zvolene musíme prestúpiť na Bystricu a v Bystrici na Žilinu. A ak mešká rýchlik z Bratislavy, v Bystrici už nechytá prípoj. Veľa ľudí pri dnešnej migrácii za prácou využívalo nočné lehátkové spoje do Prahy. Vychádzali zo Zvolena. Dnes sa mi lepšie oplatí cestovať od Lučenca do Košíc a nastúpiť na nočný rýchlik idúci cez Žilinu a tak cestovať do Prahy! Naozaj platí: náš zákazník či cestujúci-náš pán? Naša krajina odmieta investovať do radikálnych a potrebných projektov ale na druhej strane nekonečným predlžovaním, byrokraciou a dovoleným predražovaním a spreneverou dotuje neodborníkov a podvodníkov ktorým ide len o vlastný zisk!
V jedno leto som cestovala po západných Čechách. Zo Sokolova-t.j.ako náš Lučenec každú pol hodinu sviatok-piatok premával moderný motorový vlak smerom do pohraničných nemeckých miest. Ľudia z oboch smerov chodia za prácou, turistikou, nákupmi. Ten vlak je vždy plný.A vždy sa tej spoločnosti-súkromnej síce-ale vyplatí.A cestujúcim tiež! Lučenec takisto mal kedysi vlakové spojenie so Šalgotariánom v Maďarsku. Aj tu ľudia chodili za prácou, za turistikou za nákupmi. Ale u nás sa toto spojenie zrušilo! Ako nerentabilné!
Mali sme vláčik-koľajáčik..mali..no dnes nám zostal už len ten háčik..či háčisko?????
si neviem predstavit zurondu s metlou, ale khyshka... ...
..ide o nás! Ak budeme hovoriť o tom, na čom ...
..ďakujem...smutné,že pravdivý.. ...
Rozdrbali cele Slovensko kvoli mamonu, ci je ...
Alkohol mu zriedil krv,preto ako s prasata :)))))))))))+++... ...
Celá debata | RSS tejto debaty